Verwijderen en slopen onderzeeër Foxtrot
Wie kent hem niet, de onderzeeboot Foxtrot die naast de pontaanlanding bij de NDSM-werf in het water ligt? Tussen 25 november en 15 december wordt de onderzeeboot uit de NDSM haven verwijderd, waarna het schip van Russische makelij wordt gesloopt.
Waarom sloop?
Het schip dat sinds 2002 in het IJ voor de NDSM-werf ligt, verkeert in zeer slechte staat. De Foxtrot roest, bevat veel asbest en diverse andere afvalstoffen waaronder chroom 6. Door de Inspectie voor Leefomgeving en Transport is de Foxtrot aangemerkt als sloopschip.
Na juridische procedures over het eigenaarschap, wordt het schip eind van dit jaar onder bestuursdwang verwijderd. Voor het verwijderen is in het voorjaar van 2019 een Europese aanbestedingsprocedure in gang gezet die in augustus jl. is afgerond. Struijk Sloop-en Grondwerken B.V. gaat in samenwerking met een aantal specialistische bedrijven de onderzeeboot verwijderen.
Hoe en wanneer?
Tussen 25 november en 15 december 2019 worden de voorbereidingen voor het verwijderen van de Foxtrot getroffen. In de week van 16 december gaat het schip op transport. Dit gebeurt onder meer in overleg met de Port of Amsterdam en Rijkswaterstaat. Het transport van de Foxtrot vereist een specialistische aanpak. Het schip bevindt zich in een zeer slechte staat waardoor er een grote kans op scheuren of breken bestaat bij het wegslepen van de onderzeeboot. Om dit te voorkomen wordt de Foxtrot tussen pontons gehangen en vervolgens met een duw- en sleepboot vervoerd naar de slooplocatie. Een calamiteitenvaartuig begeleidt het vervoer.
Timelapse vertrek Foxtrot uit Amsterdam.
Onderzeeër de Foxtrot passeerde Beatrixsluizen - Rijkswaterstaat.
De complete reis van de Foxtrot van Amsterdam naar Vlaardingen.
Duurzame sloop
Het slopen van het schip gebeurt op een beveiligde sloopwerf omdat er grote hoeveelheden asbest in de onderzeeboot zijn verwerkt. Struijk BV verzorgt de uitvoering van de sloop. Het slopen zal een groot deel van 2020 in beslag nemen. Het schroot dat vrij is van asbest en andere afvalstoffen wordt direct door de staalverwerkende industrie verwerkt. Het staal dat vervuild is met asbest, wordt verwerkt in de nieuwe – nog te openen - fabriek van Purified Metal Company (PMC) in Delfzijl. Door deze nieuwe methode wordt het asbest niet in de grond gestopt, zoals nu nog gebruikelijk is, maar wordt het asbest veilig afgebroken en kan het resterende staal worden gerecycled. Op deze manier wordt de Foxtrot duurzaam gesloopt, en is het een van de eerste klanten van de nog te openen baanbrekende fabriek in Delfzijl.
Best Value methode
Voor het verwijderen is in het voorjaar van 2019 een Europese aanbestedingsprocedure conform de Best Value methode in gang gezet die in augustus 2019 is afgerond. Door de Best Value methode heeft Struijk de volledige ruimte om de uitvoering van de sloop en sanering te verzorgen middels een beheerst proces.